Merujuk kepada sesuatu objek yang terletak dalam ruang seperti depan, belakang, atas, bawah, sisi, tengah, luar dan dalam.
- Kedudukan relatif:
- Kedekatan (proximity)
- Pemisahan (separation) – Contohnya, rumah Abu dipisahkan dengan rumah Ali oleh sebatang jalan raya.
- Susunan / urutan (order) – Contohnya, pensel disusun dari pendek ke panjang.
- Lingkungan (enclosure) – Contohnya, rumah itu dilingkungi oleh pokok-pokok.
Dua pengalaman utama bagaimana kanak-kanak prasekolah membina dan memahami perkaitan ruang.
(a) Mengisi dan mengosongkan.
(b) Memasang dan meleraikan objek.
(c) Menukar bentuk dan menyusun objek.Contoh: meregang getah, melonggokkan buku, melipat kertas, kain dan lain-lain lagi. Murid menghasilkan bentuk menggunakan papan geo (geoboard).
- Tindakan ke atas objek
(a) Mengisi dan mengosongkan.
(b) Memasang dan meleraikan objek.
(c) Menukar bentuk dan menyusun objek.Contoh: meregang getah, melonggokkan buku, melipat kertas, kain dan lain-lain lagi. Murid menghasilkan bentuk menggunakan papan geo (geoboard).
- Melibatkan pemerhatian dan tafsiran berhubung dengan ruang
(b)Mengalami dan menerangkan kedudukan, arah dan jarak di dalam kelas prasekolah dan bangunan di persekitaran.
(c) Mentafsir perhubungan ruang dalam lukisan, gambar dan foto.
No comments:
Post a Comment